söndag 27 oktober 2013

Proteinbollar

Eftersom jag är en sån gottegris måste jag komma på bättre alternativ när suget sätter in. I dag testar vi proteinbollar, ett recept efter Peter Blaha, Pansar.

  • 1 dl jordnötssmör
  • 2,5 dl proteinpulver
  • 2 msk stevia strö
  • 4 msk vatten
  • Kakao blandat med stevia att rulla i.

Häll allt i en bunke men börja bara med 1 msk vatten, knåda med en hand tills det blir en jämn kornig smet som faller isär. Tillsätt då resten av vattnet och knåda ihop allt till en fast deg. Tillsätt mer vatten om det blir torrt. Rulla i kakao och stevia. Ställ de i kylen så blir de lite godare.

Just nu står dom i kylen så smaktestet kommer i kväll efter spinningen.

Jag fick ut 13 bollar av min smet och om jag har räknat rätt så innehåller varje boll ca:
protein: 8,7 g 
kolhydrater: 2,3 g 
fett: 5 g 

Inga kommentarer: